Haridustehnoloogia ja erivajadustega inimesed



VI Ülesanne - Võrgusuhtluse eripärad

Mina olen valinud virtuaalnekeskond «Одноклассники». mitmekeelne sotsiaalne võrgustik kasutatakse otsida klassikaaslastega ja vilistlaste ja sõprade ja sugulastega ja nendega suhelda.  

Loodud 4.märtsis 2006.aastas. (1) 
«Одноклассники» saavad kasutada ka erivajuduste inemesed, kes saab kasutada arvuti.
Juunis 2013.a. loodud versioon nägemispuudega ja puuetega inimestele.
56% publik koosneb inimestest vanuses 25-44 aastat.
Võimalused:
-inimestege suhtlemine, selleks on vaja registreerida
-lintne leida inimesi, kellega tahaks suhelda
-kasutamine 8 keeles
-alla laadida foto (võimalik teha albumid)
       video, laule, ametlikult esitatud omanikud
-kommentaarid
-kasutajad kui vaba võimalus kujundust muuta lehekülge oma maitse järgi, valides 39 tingimusel
-küsitlusi luua rühmades
-mängud jne

Privatsus
Iga kasutaja saab näha nimed kõik need, kes tulid, et vaadata oma profiili. Lisaks kõik avalik kasutaja tegevust (sõnumid foorumid, lisada sõpru, saata fotod) kuvatakse kättesaadavaks teiste kasutajate aktiivsust stream  Aga võimalik tehe muudatused, et jäävad alles ainult salvestanud üldtegevused ilma nime.
Jaan.2009 aastast saad lehe sulgeda kõik vaid sõpradele.

Kontrollides lehekülje standarditele vastavust validaatori abil, selgub, et tehniliselt oli mõneid vead

Mulle meeldis 10 käsku, mida lugenud artiklist Haridustehnoloogia ja erivajadustega inimesed/Internetisuhtlusest.
  Arvan kui inimesed suhtlevad Internetis, saavad mäletada neid:
«võrgusuhtlemise 10 käsku sõnastada nii, nagu seda teeb Virginia Shea oma raamatus "Netiquette":
1.    Ole inimene (Remember the human).
2.    Käitu sama malli järgi nagu igapäevaelus (Adhere to the same standards of behavior online that you follow in real life).
3.    Tea, kus sa oled (Know where you are in cyberspace).
4.    Austa teiste inimeste aega ja võrguühendust (Respect other people's time and bandwidth).
5.    Näe võrgus hea välja (Make yourself look good online).
6.    Jaga oma teadmisi (Share expert knowledge).
7.    Aita piirata sõimusõdu (Help keep flame wars under control).
8.    Austa teiste inimeste privaatsust (Respect other people's privacy).
9.    Ära kuritarvita oma võimu (Don't abuse your power).
10. Andesta teistele nende eksimused (Be forgiving of other people's mistakes).»


Kasutatud allikad:
(1) http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8_(%D1%81%D0%BE%D1%86%D0%B8%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0%D1%8F_%D1%81%D0%B5%D1%82%D1%8C) (loetud 15.10.2013)
(2) Haridustehnoloogia ja erivajadustega inimesed
/Internetisuhtlusest.  Kikkas.K. http://beta.wikiversity.org/wiki/Haridustehnoloogia_ja_erivajadustega_inimesed/Internetisuhtlusest
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
V Ülesanne - Ligipääsetav Internet
Olen vaadanud http://www.kodukas.planet.ee/karmela/ veebileht.
Veebilehte nimi «SKISOFREENIA LAPSE- JA NOORUKIEAS», teema soobiv kursuse nimile.
Koosneb kolmest lehküljest. Kasutanud üldine css fail, mida annab üldstiili -  roosa taustavärvi ja fonti musta värvi. 
Kasutanud pealkirjad h1 ja h3.
Igal leheküljel lõppus on foto 300*400px suurusega.
Lehe struktuur on lihtne ja  mõistlik.
Arvan, et teksti suurus parem teha natukene rohkem. Teisel leheküljel väga palju teksti ja seda raske luguda.
Mulle rohkem meeldis, kui tekst joondatud vasakule ja paremale servale.
Värvigamma on piisavalt kontrastne. Aga seda roosa värve, meeldib rohkem naistele, kui meistele. J
Fotod varustatud alternatiivtekstiga
Lehe lõppus olemas «Kasutatud allikad»
Viide http://www.avitus.ee/eesti-meediauudised/uudised/orgaanilised-pshhoosid-lapse-ja-noorukieas ei tööta ja võimalik teha otse viide, et kui inimestel on liikumis raskused oli lihtsam avada linke «klõpsuga».
Kontrollitud lehekülje http://validator.w3.org/, vead ei leidnud, ainult 44 real on vaja kustuda "/".
 _________________________________________________________________________________________


IV Ülesanne - Tugutehnoloogia
  • Valida kaks tugitehnoloogia toodet (samast kategooriast - eriklaviatuurid, punktkirjatehnika vms) ja võrrelda neid omavahel ( ~ 1lk).

Hiired

Nimi
Kellele:
Kasutamine arvutiga
Kuidas töötab
Hind
euro
Nuppuhiir


Sobiv inimestele kes ei saa kasutada tavaliste hiirega.
Saab kasutada tavalisega arvutiga.
Kursoril on kolm kiiret. Kui tahame, et kursor liigutab kiirem, siis vajame sinisele „keskmine kiirus“ või punasele „suurem kiirus“ nupule.
Rohelised nuppub juhivad kursoriga. Siis on neli suunda. Kursoor hakkav liigutama, kui vajutame nuppule.

147

Hiir-Joystick
Sobiv inimestele kes ei saa kasutada tavaliste hiirega.
Saab kasutda tavalise USB hiire vahel tavalistega arvutiga
Hiirel on hoob ja neli nuppu. Nuppe hiir , joystick hoob vastavad nupudtavalise hire.
Kui on inimesele raske kaks korda järjest klikkida nuppu, selleks on  tehtud lisa nuppu – on vaja ainult klõpsa nuppu ja joystick hiir ise teenklõps
Juhtimiseks hiirekursor järgmiselthiir kallutada kang joystick ühes neljal viisil:
• edasi
• tagasi
•vasakule
•paremale
Kohe pärast seda, hiirekursor hakkab liikuma . Kiirus hiir on suhteliselt väike ja see ei sõltu sellest, mil määral kallutada kang . Seda tehakse selleks, et hõlbustada saada hiirekursori soovitud asukohta ekraanil
144
Hiir kahte hoobite juhtimisega



Hiir on mõeldud inimestele, kes ei saa teha täpseid liigutusi kätega.
Hoobi pikkus on umbes 6 sm, Kummist jalad ei anna hiire libeda laua peal.
Olemas funktsioon "topeltklõps hiire vasaku nupuga."Vasak heebel on piisavalt kallutada üle, seade ise topeltklõps hiire vasaku nupuga.
Kursoosri liigutamiseks kasutame parem hoob.
Võimalik muuta kursori kiirust 5 ja 10 korda kiirem.
Nuppu vajutaseks kasutamine vasak hoob: "Vajuta vasaku nupuga hiir" - kalluta oma vasaku käe vasakule
"Vajutage parema hiireklahviga" - kalluta oma vasak käsi paremale
"topeltklõps hiire vasaku nupuga" - kalluta oma vasaku käe üle
135
Hiir kallutada pea juhtimisega
Hiir on mõeldud inimestele, kes ei saa kasutada
Hiirt üldse
Saab kasutda tavalise USB hiire vahel tavalistega arvutiga
Liikuda hiirega kalluta pea suunas , kuhu soovite liikuda hiire ja hoidke selles asendis kaks sekundit . Kui möödud seekord hiirekursor liigub õiges suunas . Muutes kallutadapea saab reguleerida liikumise kiirushiirekursori. Mida suurem on kalle head , seda kiiremini hiir liigub.
Sest " tõukamiseks" vasaku nupugahiir kallutada oma pead vasakule ja see tagasi õigesse asendisse ajal, vähem kui 2 sekundit. Sisuliselt - lihtsalt tukkuma oma peaga vasakule .
Samamoodi vajutades parempoolset nuppu , siis tukkuma paremale .
Mugavuse huvides mitte teha ootamatu pea liikumist , onanaloog topeltklõps hiire vasaku nupuga . Et seda teha, lihtsalt tukkuma oma peaga edasi .135
135




Info leitud http://vk.com/club34439518#/ (Loetud 1.10.2013)

______________________________________________________________________________

III Ülesanne - IT ja erivajadused

  • Kirjuta enda ajaveebi lühiessee (ca 1 lk) IT rollist erivajadustega inimestele.
Olen lugenud „Haridustehnoloogia ja erivajadustega inimesed/IT ja erivajadused” artiklit, kus on kirjeldatud IT roll erivajaduste inimeste elus.
Eripedagoogi jaoks on määratud kolm eri valdkonda:
  1. Arvuti kui laia profiiliga abivahend - sedalaadi tööd on ühised enamikule arvutikasutajatest (teksti- ja tabelitöötlus, andmebaasid, Interneti eri rakendused jne).
  2. Arvuti kui õpetusprotsessi lihtsustaja ja mitmekesistaja - siia kuuluvad nii mitmesugused arvutiga ühendatud eriseadmed kui väga lai valik erinevat õpitarkvara (nii spetsiifiliselt erivajadustega inimestele kui üldotstarbelist).
  3. Arvuti kui kompensatsioonivahend - eriti just raskete puuetega inimeste jaoks kujutab arvuti endast hindamatut abilist igat laadi eneseteostuseks.
Microsoft pakub erinevad  tooteid erivajadustele inimestele  - http://www.ms-citizenship.ru/enable/page/speech.
IT roll viimaste kümnendite on muutud.
  • füüsilises keskkonnas – praegu puuetega inimeste on rohkem füüsilise liikumisvabadused (näiteks ehitised ja nendes eksisteerivad või puuduvad juurdepääsulahendused). Infotehnoloogia probleem on teadvustamine, sobivate lahenduste propageerimine.
  • ühiskonna suhtumine - Infotehnoloogial kui massimeediaga tihedalt seotud valdkonnal on siin öelda kaalukas sõna avaliku arvamuse kujundamisel
  • meditsiin ja füüsiline rehabilitatsioon ning taastustegevus - Infotehnoloogia on selles vallas enamasti seotud meditsiiniaparatuuriga, ka tavalisim roll infotöö tõhustajana on oluline.
  • (eri)pedagoogika - võimalikult ühtlase (tavatasemel) üldhariduse andmine erinevate puuetega inimestele. Infotehnoloogia areng on avanud rea uudseid võimalusi andmaks võrdväärse hariduse ka raskete puuetega inimestele.
  • sotsiaalpoliitika - ühiskonna suhtumise kajastus riiklikul ja ametlikul tasandil. Infotehnoloogia roll on siin jällegi peamiselt informatiivne, kuid seda ei saa kuidagi alahinnata.
  • eneseteostus - teiste kodanikega võrdväärsete õppimis- ja töötamisvõimaluste loomine puuetega inimestele. Infotehnoloogia roll selles valdkonnas on paljus sarnane pedagoogika alljaotuses kirjeldatuga, olles teatud mõttes selle praktiliseks väljundiks .
  • teenused ja abivahendid - ühiskondlikud, seadusandlikud ja tehnilised abinõud, mis aitavad puuetega inimestel olla võrdväärsed ühiskonnaliikmed. Infotehnoloogial on siin lai skaala erinevaid rakendusi alates kommunikatsioonikanalist ja lõpetades vaba aja sisustajaga.
Tahaksin märkida Interneti rool erivajaduste inimeste elus.
Internet osaliselt kompenseerib füüsilist ligipääsu, inimesed kasutavad internetpank ja teised e-teenused.
Viimasel aastal Eestis on toodud erinevad e-kursused, mida saavad kasutada inimesed kodus. Seda annab hea õppimisvõimalus  paljudele inimestele. Kui inimestel on head teadmised, siis saab ta leida kaugtöö. Kahjuks Eestis seda töövorm on halvasti levinud. Aga ma tean inimeste kes töötavad kodus või kasutab seda nagu täiendava sissetuuliku võimalust. Seda võib olla käsitöö, raamatupidamisteenused, arvutiga töö ja teised varinatid.
Internet on hea suhtelemis keskkond, kui inimene peab olema kodus üksinda väga palju aega.

Kui rääkida, et erivajadustega inimesed mitte ainult neid, kellel on mingid  füüsilised, psühhologilises probleemid, aga andekas inimesed ka. Siis IT roll nende elus on ka vaga olulist. Need inimesed kasutavad IT oma teadmiste suurendamiseks.

Особое внимание развитию ИТ и использованию их людей с особыми потребностями стало уделяться только последние десятилетия.
Использование ИТ облегчает жизнь таких людей. 
С началом использования интернета такие люди приобрели очень много различных возможностей.
  • обучение - благодаря компьютеру и интернету люди с особенностями могут обучаться дома не выходя за пределы своей квартиры, достаточно важно для людей имеющих проблемы с передвижением, им не надо спускаться по лестнице(специальные подъемники и лифты стали устанавливать в учреждениях достаточно недавно), использовать транспорт и т.д.
____________________________________________________________________________

II Ülesanne

  • Alustada enda kodulehe koostamist, pöörates algusest peale tähelepanu standardile vastavusele. Leht on soovitav panna reaalselt kuhugi veebi üles (nt. dropbox.com), hädakorral kõlbab ka õppejõule failide saatmine e-postiga. Miinimummaht: 3 omavahel lingitud HTML-faili, 1 ühine CSS-fail, vähemalt 1 graafiline element igal lehel.
Minu töö asub SIIN.

____________________________________________________________________________
I Ülesanne
Puue kui tabu
"Sparta, kus vastavalt iidne ajaloolane Plutarch dumpinguhinnaga haiged lapsed kalju. Muistses Kreekas, lapsi, kes on näinud sündi füüsiliste häirete tapeti.
Vanas Roomas, kui Vana-Kreeka, vastsündinute ja väikelaste puuetega peeti normiks.
Muistses juudi kultuuri, "... et kõik kurdid ja pimedad, lesed, orvud ja vaesed said eriti hoolikalt" [8, lk. 3] lapsetapp oli keelatud. Kuid puuetega inimeste, peetakse veel inimeste poolt print patt, mistõttu nad olid keelatud osaleda rituaalidega.
Puue keskajal tervikuna nähti tasu patu inimene füüsilise puudega ühiskonnas shunned ja kartsid neid."
http://www.moluch.ru/archive/47/5886/ (loetud september 2013)

Puue kui tervisehäire

Невозможное возможно и тому доказательство  истории из жизни великих людей с ограниченными возможностями, как наших современников, так и предшественников, добившихся успеха вопреки тому, что должно бы их остановить.
1. Лина По - псевдоним, который взяла Полина Михайловна Горенштейн (18991948), когда в 1918 году стала выступать как балерина, танцовщица. В 1934 году Лина По заболела энцефалитом, ее разбил паралич, она полностью потеряла зрение.
После случившейся трагедии Лина По начала заниматься лепкой, и уже в 1937 году ее работы появляются на выставке в Музее изобразительных искусств им. А.С.Пушкина. В 1939 году Лину По приняли в Московский союз советских художников. В настоящее время единичные работы Лины По имеются в коллекциях Третьяковской галереи и других музеев страны. Но главное собрание скульптур - в мемориальном зале Лины По, открытом в музее Всероссийского общества слепых.
2. Джозеф Пулитцер (1847 - 1911) - американский издатель, журналист, родоначальник жанра "желтой прессы". Ослеп в 40 лет. После своей смерти он оставил 2 млн долларов Колумбийскому университету. Три четверти этих средств пошли на создание Высшей школы журналистики, а на оставшуюся сумму была учреждена премия для американских журналистов, которую вручают с 1917 года.
3. Франклин Делано Рузвельт (18821945) - 32й президент США (1933 1945). В 1921 году Рузвельт тяжело заболел полиомиелитом. Несмотря на предпринимаемые  в течение многих лет попытки победить болезнь, Рузвельт остался парализованным и прикованным к инвалидной коляске. С его именем связаны одни из самых значительных страниц в истории внешней политики и дипломатии США, в частности, установление и нормализация дипломатических отношений с Советским Союзом и участие США в антигитлеровской коалиции.
4. Людвиг ван Бетховен (1770 - 1827) - немецкий композитор, представитель венской классической школы. В 1796 году, будучи уже известным композитором, Бетховен начал терять слух: у него развился тинит - воспаление внутреннего уха. К 1802 году Бетховен полностью оглох, но именно с этого времени композитор создал свои самые известные произведения. В 18031804 годах Бетховеном была написана Героическая симфония, в 18031805 годах - опера "Фиделио". Кроме того, в это время Бетховеном были написаны фортепианные сонаты с Двадцать восьмой по последнюю - Тридцать вторую; две сонаты для виолончели, квартеты, вокальный цикл "К далекой возлюбленной". Будучи абсолютно глухим, Бетховен создал два своих самых монументальных сочинения - Торжественную мессу и Девятую симфонию с хором (1824).
http://psycabi.net/istorii-uspekha-neudachnikov/183-velikie-lyudi-s-ogranichennymi-vozmozhnostyami (loetud september 2013)
Puue kui ühiskonna problem
Puudega inimesi tuleb tunnustada ühiskonna  osana, kellel on kõik õigused osaleda ühiskonnaelus võrdsetel alustel.

"Pikka aega on meil valitsenud puuetega inimestest möödavaatamise poliitika. Pole inimest, pole probleemi. Nüüdseks on see aeg ümber ja erivajadustega inimesed on lõimumas ühiskonda.
Puudega inimesed vajavad seltsi ja sotsiaalseid suhteid nagu teisedki, seepärast tuleks võimalusel julgesti nendega kontakti luua ja neid firma kultuuri kaasata. Paljudes ettevõtetes on juba spetsiaalsed töökohadki – nt Selver on loonud kerge vaimupuudega inimestele sobiva kärukorraldaja ametikoha."
http://www.rajaleidja.ee/84499/ (loetud september 2013).
Puuetega inimestel ja nende lähedastel võimalik saada tasuta õigusnõustamist. Tallinnas, Tartus, Pärnus, Rakveres, Jõhvis ja Narvas. Kontaktid asuvad siin  - http://www.epikoda.ee/tasuta-oigusnoustamine-tallinnas-tartus-parnus-rakveres-johvis-ja-narvas-2/ (loetud september 2013).
"Alates Euroopa Liiduga liitumisest on Eesti järjepidevalt parandanud suhtumist erivajadustega inimestesse, samuti neile suunatud teenuseid.
Kolme või enama tärnilistes Eesti hotellides on teeninduse tase kõrge ning reeglina olemas ka teenused ja ruumid erivajadustega inimestele. Sealhulgas vastavalt kohandatud vannitoad, laiemad uksed ja kaldteed ratastooliga juurdepääsu tagamiseks.
Osades hotellides on ka spetsiaalselt allergikutele kohandatud toad.
Liikumispuudega ja ratastoolis inimeste juurdepääsuvõimaluste kohta informatsiooni vahendamiseks on loodud eraldi veebileht"
http://www.liikumisvabadus.invainfo.ee/?go=index&lang=est (loetud september 2013).
Siin asub väga hea information sellest, kas inimene saab minna kuhu on vaja, saad seal oll, saad sinna jääda.
 Puue kui eluviis
Juba mitmendat aastat toimus Kolgakülas erivajadustega inimeste talispordi päev. Inimesi on kokku tulnud üle Eesti. Spordipäeval sai suusatada, kelgutada ja sõita saaniga. Rohkem infot siin - 
Erivajadustega inimesel meiel ajal on rohkem võimalusi õpida, kui 10-20 aastat tagasi.
2012 alganud tasuta eesti keele kursused vähemate võimalustega inimestele.
http://www.meis.ee/uudised?news_id=720 (loetud september 2013).

Astangu Kutserehabilitatsiooni keskus oakkub erinevad kursuseid http://www.astangu.ee/oppetoeoe/kursused/toeoeoppekursused.html
Paljudes koolides on seadnud liftid


"Erinevad ajastud toonud endaga üksjagu erinevaid suhtumisi ja arusaamu. Tänaseks on enamik arenenud ühiskondadest siiski jõudnud seisukohale, et võimalikult paljude inimeste kaasamine ühiskonnaellu on kogu ühiskonna huvides. Sotsiaaltoetuste maksmise asemel on mõistlik investeerida inimeste haridusse ning saada endale passiivse abivajaja asemele maksumaksja."
http://beta.wikiversity.org/wiki/Haridustehnoloogia_ja_erivajadustega_inimesed/Sissejuhatus_teemasse:_erivajadused_läbi_aegade 

Комментариев нет:

Отправить комментарий