VI Ülesanne - Võrgusuhtluse eripärad
Mina olen
valinud virtuaalnekeskond «Одноклассники». mitmekeelne
sotsiaalne võrgustik kasutatakse otsida klassikaaslastega ja vilistlaste ja
sõprade ja sugulastega ja nendega suhelda.
Loodud 4.märtsis 2006.aastas. (1)
«Одноклассники»
saavad kasutada ka erivajuduste inemesed, kes saab kasutada arvuti.
Juunis 2013.a. loodud
versioon nägemispuudega ja puuetega inimestele.
56% publik koosneb inimestest vanuses 25-44 aastat.
Võimalused:
-inimestege suhtlemine, selleks on vaja registreerida
-lintne leida inimesi, kellega tahaks suhelda
-kasutamine 8 keeles
-alla laadida foto (võimalik teha albumid)
video, laule, ametlikult esitatud
omanikud
-kommentaarid
-kasutajad kui vaba võimalus kujundust muuta lehekülge
oma maitse järgi, valides 39 tingimusel
-küsitlusi luua rühmades
-mängud jne
Privatsus
Iga kasutaja saab näha nimed kõik need, kes tulid, et
vaadata oma profiili. Lisaks kõik avalik kasutaja tegevust (sõnumid foorumid,
lisada sõpru, saata fotod) kuvatakse kättesaadavaks teiste kasutajate
aktiivsust stream Aga võimalik tehe
muudatused, et jäävad alles ainult salvestanud üldtegevused ilma nime.
Jaan.2009 aastast saad lehe sulgeda kõik vaid sõpradele.
Kontrollides lehekülje
standarditele vastavust validaatori abil, selgub, et tehniliselt oli mõneid vead
Mulle meeldis 10 käsku, mida lugenud artiklist Haridustehnoloogia ja erivajadustega inimesed/Internetisuhtlusest.
Arvan kui inimesed
suhtlevad Internetis, saavad mäletada neid:
«võrgusuhtlemise 10 käsku sõnastada nii, nagu
seda teeb Virginia Shea oma raamatus "Netiquette":
1.
Ole inimene (Remember
the human).
2.
Käitu sama malli järgi
nagu igapäevaelus (Adhere to the same standards of behavior online that you
follow in real life).
3.
Tea, kus sa oled (Know
where you are in cyberspace).
4.
Austa teiste inimeste
aega ja võrguühendust (Respect other people's time and bandwidth).
5.
Näe võrgus hea välja
(Make yourself look good online).
6.
Jaga oma teadmisi (Share
expert knowledge).
7.
Aita piirata sõimusõdu
(Help keep flame wars under control).
8.
Austa teiste inimeste
privaatsust (Respect other people's privacy).
9.
Ära kuritarvita oma
võimu (Don't abuse your power).
10.
Andesta teistele nende
eksimused (Be forgiving of other people's mistakes).»
(1) http://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D0%B4%D0%BD%D0%BE%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%81%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D0%B8_(%D1%81%D0%BE%D1%86%D0%B8%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0%D1%8F_%D1%81%D0%B5%D1%82%D1%8C) (loetud 15.10.2013)
(2) Haridustehnoloogia ja erivajadustega inimesed
/Internetisuhtlusest. Kikkas.K. http://beta.wikiversity.org/wiki/Haridustehnoloogia_ja_erivajadustega_inimesed/Internetisuhtlusest
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------V Ülesanne - Ligipääsetav Internet
Olen vaadanud http://www.kodukas.planet.ee/karmela/
veebileht.
Veebilehte nimi «SKISOFREENIA
LAPSE- JA NOORUKIEAS», teema soobiv kursuse nimile.
Koosneb kolmest lehküljest. Kasutanud üldine css fail,
mida annab üldstiili - roosa taustavärvi ja fonti musta värvi.
Kasutanud pealkirjad h1 ja h3.
Igal leheküljel lõppus on
foto 300*400px suurusega.
Lehe struktuur on lihtne ja mõistlik.
Arvan, et teksti suurus parem teha natukene rohkem. Teisel
leheküljel väga palju teksti ja seda raske luguda.
Mulle rohkem meeldis, kui tekst joondatud vasakule ja paremale servale.
Värvigamma on
piisavalt kontrastne. Aga seda roosa värve, meeldib rohkem naistele, kui
meistele. J
Fotod varustatud
alternatiivtekstiga
Lehe lõppus
olemas «Kasutatud allikad»
Viide http://www.avitus.ee/eesti-meediauudised/uudised/orgaanilised-pshhoosid-lapse-ja-noorukieas
ei tööta ja võimalik teha otse viide, et kui inimestel on liikumis raskused oli
lihtsam avada linke «klõpsuga».
Kontrollitud lehekülje http://validator.w3.org/, vead ei leidnud, ainult 44 real on vaja kustuda "/".
_________________________________________________________________________________________
IV Ülesanne - Tugutehnoloogia
- Valida kaks tugitehnoloogia toodet (samast kategooriast - eriklaviatuurid, punktkirjatehnika vms) ja võrrelda neid omavahel ( ~ 1lk).
Hiired
Nimi
|
Kellele:
|
Kasutamine arvutiga
|
Kuidas töötab
|
Hind
euro
|
Nuppuhiir
|
Sobiv inimestele kes ei saa kasutada tavaliste hiirega.
|
Saab
kasutada tavalisega arvutiga.
|
Kursoril on kolm kiiret. Kui tahame, et kursor
liigutab kiirem, siis vajame sinisele „keskmine kiirus“ või punasele „suurem
kiirus“ nupule.
Rohelised nuppub juhivad kursoriga. Siis on neli
suunda. Kursoor hakkav liigutama, kui vajutame nuppule.
|
147
|
Hiir-Joystick
|
Sobiv inimestele kes ei saa kasutada tavaliste
hiirega.
|
Saab kasutda tavalise USB hiire vahel tavalistega
arvutiga
|
Hiirel on hoob ja neli nuppu. Nuppe hiir , joystick
hoob vastavad nupudtavalise hire.
Kui on inimesele raske kaks korda järjest klikkida
nuppu, selleks on tehtud lisa nuppu –
on vaja ainult klõpsa nuppu ja joystick hiir ise teenklõps
Juhtimiseks hiirekursor järgmiselthiir kallutada
kang joystick ühes neljal viisil:
• edasi
• tagasi
•vasakule
•paremale
Kohe pärast seda, hiirekursor hakkab liikuma .
Kiirus hiir on suhteliselt väike ja see ei sõltu sellest, mil määral
kallutada kang . Seda tehakse selleks, et hõlbustada saada hiirekursori
soovitud asukohta ekraanil
|
144
|
Hiir kahte hoobite juhtimisega
|
Hiir on mõeldud inimestele, kes ei saa teha täpseid
liigutusi kätega.
|
Hoobi pikkus on umbes 6 sm, Kummist jalad ei anna
hiire libeda laua peal.
Olemas funktsioon "topeltklõps hiire vasaku
nupuga."Vasak heebel on piisavalt kallutada üle, seade ise topeltklõps
hiire vasaku nupuga.
Kursoosri liigutamiseks kasutame parem hoob.
Võimalik muuta kursori kiirust 5 ja 10 korda kiirem.
Nuppu vajutaseks kasutamine vasak hoob: "Vajuta
vasaku nupuga hiir" - kalluta oma vasaku käe vasakule
"Vajutage parema hiireklahviga" - kalluta
oma vasak käsi paremale
"topeltklõps hiire vasaku nupuga" -
kalluta oma vasaku käe üle
|
135
|
|
Hiir kallutada pea juhtimisega
|
Hiir on mõeldud inimestele, kes ei saa kasutada
Hiirt üldse
|
Saab kasutda tavalise USB hiire vahel tavalistega
arvutiga
|
Liikuda hiirega kalluta pea suunas , kuhu soovite
liikuda hiire ja hoidke selles asendis kaks sekundit . Kui möödud seekord
hiirekursor liigub õiges suunas . Muutes kallutadapea saab reguleerida
liikumise kiirushiirekursori. Mida suurem on kalle head , seda kiiremini hiir
liigub.
Sest " tõukamiseks" vasaku nupugahiir
kallutada oma pead vasakule ja see tagasi õigesse asendisse ajal, vähem kui 2
sekundit. Sisuliselt - lihtsalt tukkuma oma peaga vasakule .
Samamoodi vajutades parempoolset nuppu , siis
tukkuma paremale .
Mugavuse huvides mitte teha ootamatu pea liikumist ,
onanaloog topeltklõps hiire vasaku nupuga . Et seda teha, lihtsalt tukkuma
oma peaga edasi .135
|
135
|
Info leitud http://vk.com/club34439518#/
(Loetud 1.10.2013)
______________________________________________________________________________
III Ülesanne - IT ja erivajadused
- Kirjuta enda ajaveebi lühiessee (ca 1 lk) IT rollist erivajadustega inimestele.
Olen
lugenud „Haridustehnoloogia ja erivajadustega inimesed/IT ja erivajadused”
artiklit, kus on kirjeldatud IT roll erivajaduste inimeste elus.
Eripedagoogi
jaoks on määratud kolm eri valdkonda:
- Arvuti kui laia profiiliga
abivahend -
sedalaadi tööd on ühised enamikule arvutikasutajatest (teksti- ja
tabelitöötlus, andmebaasid, Interneti eri rakendused jne).
- Arvuti kui õpetusprotsessi
lihtsustaja ja mitmekesistaja - siia kuuluvad nii mitmesugused arvutiga
ühendatud eriseadmed kui väga lai valik erinevat õpitarkvara (nii
spetsiifiliselt erivajadustega inimestele kui üldotstarbelist).
- Arvuti kui
kompensatsioonivahend - eriti just raskete puuetega inimeste jaoks
kujutab arvuti endast hindamatut abilist igat laadi eneseteostuseks.
Microsoft pakub
erinevad tooteid erivajadustele
inimestele - http://www.ms-citizenship.ru/enable/page/speech.
IT roll viimaste
kümnendite on muutud.
- füüsilises keskkonnas – praegu puuetega
inimeste on rohkem füüsilise liikumisvabadused (näiteks ehitised ja nendes
eksisteerivad või puuduvad juurdepääsulahendused). Infotehnoloogia probleem
on teadvustamine, sobivate lahenduste propageerimine.
- ühiskonna suhtumine -
Infotehnoloogial kui massimeediaga tihedalt seotud valdkonnal on siin
öelda kaalukas sõna avaliku arvamuse kujundamisel
- meditsiin ja füüsiline
rehabilitatsioon ning taastustegevus - Infotehnoloogia on selles vallas
enamasti seotud meditsiiniaparatuuriga, ka tavalisim roll infotöö
tõhustajana on oluline.
- (eri)pedagoogika - võimalikult
ühtlase (tavatasemel) üldhariduse andmine erinevate puuetega inimestele.
Infotehnoloogia areng on avanud rea uudseid võimalusi andmaks võrdväärse
hariduse ka raskete puuetega inimestele.
- sotsiaalpoliitika - ühiskonna
suhtumise kajastus riiklikul ja ametlikul tasandil. Infotehnoloogia roll
on siin jällegi peamiselt informatiivne, kuid seda ei saa kuidagi
alahinnata.
- eneseteostus - teiste
kodanikega võrdväärsete õppimis- ja töötamisvõimaluste loomine puuetega
inimestele. Infotehnoloogia roll selles valdkonnas on paljus sarnane
pedagoogika alljaotuses kirjeldatuga, olles teatud mõttes selle
praktiliseks väljundiks .
- teenused ja abivahendid -
ühiskondlikud, seadusandlikud ja tehnilised abinõud, mis aitavad puuetega
inimestel olla võrdväärsed ühiskonnaliikmed. Infotehnoloogial on siin lai
skaala erinevaid rakendusi alates kommunikatsioonikanalist ja lõpetades
vaba aja sisustajaga.
Tahaksin
märkida Interneti rool erivajaduste inimeste elus.
Internet
osaliselt kompenseerib füüsilist ligipääsu, inimesed kasutavad internetpank ja
teised e-teenused.
Viimasel aastal
Eestis on toodud erinevad e-kursused, mida saavad kasutada inimesed kodus. Seda
annab hea õppimisvõimalus paljudele
inimestele. Kui inimestel on head teadmised, siis saab ta leida kaugtöö.
Kahjuks Eestis seda töövorm on halvasti levinud. Aga ma tean inimeste kes
töötavad kodus või kasutab seda nagu täiendava sissetuuliku võimalust. Seda
võib olla käsitöö, raamatupidamisteenused, arvutiga töö ja teised varinatid.
Internet on
hea suhtelemis keskkond, kui inimene peab olema kodus üksinda väga palju aega.
Kui rääkida,
et erivajadustega inimesed mitte ainult neid, kellel on mingid füüsilised, psühhologilises probleemid, aga
andekas inimesed ka. Siis IT roll nende elus on ka vaga olulist. Need inimesed
kasutavad IT oma teadmiste suurendamiseks.
Использование ИТ облегчает жизнь таких людей.
С началом использования интернета такие люди приобрели очень много различных возможностей.
- обучение - благодаря компьютеру и интернету люди с особенностями могут обучаться дома не выходя за пределы своей квартиры, достаточно важно для людей имеющих проблемы с передвижением, им не надо спускаться по лестнице(специальные подъемники и лифты стали устанавливать в учреждениях достаточно недавно), использовать транспорт и т.д.
____________________________________________________________________________
II Ülesanne
- Alustada enda kodulehe koostamist, pöörates algusest peale tähelepanu standardile vastavusele. Leht on soovitav panna reaalselt kuhugi veebi üles (nt. dropbox.com), hädakorral kõlbab ka õppejõule failide saatmine e-postiga. Miinimummaht: 3 omavahel lingitud HTML-faili, 1 ühine CSS-fail, vähemalt 1 graafiline element igal lehel.
____________________________________________________________________________
I Ülesanne
Puue kui tabu
"Sparta, kus vastavalt iidne ajaloolane Plutarch
dumpinguhinnaga haiged lapsed kalju. Muistses Kreekas, lapsi, kes on näinud
sündi füüsiliste häirete tapeti.
Vanas Roomas, kui Vana-Kreeka, vastsündinute ja
väikelaste puuetega peeti normiks.
Muistses juudi kultuuri, "... et kõik kurdid ja
pimedad, lesed, orvud ja vaesed said eriti hoolikalt" [8, lk. 3] lapsetapp
oli keelatud. Kuid puuetega inimeste, peetakse veel inimeste poolt print patt,
mistõttu nad olid keelatud osaleda rituaalidega.
Puue keskajal tervikuna nähti tasu patu inimene füüsilise
puudega ühiskonnas shunned ja kartsid neid."
http://www.moluch.ru/archive/47/5886/ (loetud september 2013)
Puue kui tervisehäire
Невозможное возможно и тому доказательство
истории из жизни великих людей с ограниченными возможностями, как
наших современников, так и предшественников, добившихся успеха вопреки тому,
что должно бы их остановить.
1. Лина По - псевдоним, который взяла Полина
Михайловна Горенштейн (1899‑1948),
когда в 1918 году стала выступать как балерина, танцовщица. В 1934 году Лина По
заболела энцефалитом, ее разбил паралич, она полностью потеряла зрение.
После случившейся трагедии Лина По начала заниматься
лепкой, и уже в 1937 году ее работы появляются на выставке в Музее изобразительных
искусств им. А.С.Пушкина. В 1939 году Лину По приняли в Московский союз
советских художников. В настоящее время единичные работы Лины По имеются в
коллекциях Третьяковской галереи и других музеев страны. Но главное собрание
скульптур - в мемориальном зале Лины По, открытом в музее Всероссийского
общества слепых.
2. Джозеф Пулитцер (1847 - 1911) - американский
издатель, журналист, родоначальник жанра "желтой прессы". Ослеп в 40
лет. После своей смерти он оставил 2 млн долларов Колумбийскому университету.
Три четверти этих средств пошли на создание Высшей школы журналистики, а на
оставшуюся сумму была учреждена премия для американских журналистов, которую
вручают с 1917 года.
3. Франклин Делано Рузвельт (1882‑1945) - 32‑й президент США (1933 ‑ 1945). В 1921 году Рузвельт тяжело заболел
полиомиелитом. Несмотря на предпринимаемые в течение многих лет попытки
победить болезнь, Рузвельт остался парализованным и прикованным к инвалидной
коляске. С его именем связаны одни из самых значительных страниц в истории
внешней политики и дипломатии США, в частности, установление и нормализация
дипломатических отношений с Советским Союзом и участие США в антигитлеровской
коалиции.
4. Людвиг ван Бетховен (1770 - 1827) - немецкий
композитор, представитель венской классической школы. В 1796 году, будучи уже
известным композитором, Бетховен начал терять слух: у него развился тинит -
воспаление внутреннего уха. К 1802 году Бетховен полностью оглох, но именно с
этого времени композитор создал свои самые известные произведения. В 1803‑1804 годах Бетховеном была написана
Героическая симфония, в 1803‑1805
годах - опера "Фиделио". Кроме того, в это время Бетховеном были
написаны фортепианные сонаты с Двадцать восьмой по последнюю - Тридцать вторую;
две сонаты для виолончели, квартеты, вокальный цикл "К далекой
возлюбленной". Будучи абсолютно глухим, Бетховен создал два своих самых
монументальных сочинения - Торжественную мессу и Девятую симфонию с хором
(1824).
http://psycabi.net/istorii-uspekha-neudachnikov/183-velikie-lyudi-s-ogranichennymi-vozmozhnostyami (loetud september 2013)
Puue kui ühiskonna problem
Puudega inimesi tuleb tunnustada ühiskonna osana, kellel on kõik õigused osaleda
ühiskonnaelus võrdsetel alustel.
"Pikka aega
on meil valitsenud puuetega inimestest möödavaatamise poliitika. Pole inimest,
pole probleemi. Nüüdseks on see aeg ümber ja erivajadustega inimesed on
lõimumas ühiskonda.
Puudega
inimesed vajavad seltsi ja sotsiaalseid suhteid nagu teisedki, seepärast tuleks
võimalusel julgesti nendega kontakti luua ja neid firma kultuuri kaasata.
Paljudes ettevõtetes on juba spetsiaalsed töökohadki – nt Selver on loonud
kerge vaimupuudega inimestele sobiva kärukorraldaja ametikoha."
http://www.rajaleidja.ee/84499/ (loetud september 2013).
Puuetega inimestel ja nende lähedastel võimalik saada tasuta õigusnõustamist. Tallinnas, Tartus, Pärnus, Rakveres, Jõhvis ja Narvas. Kontaktid asuvad siin - http://www.epikoda.ee/tasuta-oigusnoustamine-tallinnas-tartus-parnus-rakveres-johvis-ja-narvas-2/ (loetud september 2013).
Puuetega inimestel ja nende lähedastel võimalik saada tasuta õigusnõustamist. Tallinnas, Tartus, Pärnus, Rakveres, Jõhvis ja Narvas. Kontaktid asuvad siin - http://www.epikoda.ee/tasuta-oigusnoustamine-tallinnas-tartus-parnus-rakveres-johvis-ja-narvas-2/ (loetud september 2013).
"Alates Euroopa Liiduga liitumisest on Eesti järjepidevalt parandanud
suhtumist erivajadustega inimestesse, samuti neile suunatud teenuseid.
Kolme või enama tärnilistes Eesti hotellides
on teeninduse tase kõrge ning reeglina olemas ka teenused ja ruumid
erivajadustega inimestele. Sealhulgas vastavalt kohandatud vannitoad, laiemad
uksed ja kaldteed ratastooliga juurdepääsu tagamiseks.
Osades hotellides on ka spetsiaalselt allergikutele kohandatud toad.
Liikumispuudega ja ratastoolis inimeste juurdepääsuvõimaluste kohta
informatsiooni vahendamiseks on loodud eraldi veebileht"
http://www.liikumisvabadus.invainfo.ee/?go=index&lang=est (loetud september 2013).
Siin asub väga hea information sellest, kas inimene saab minna kuhu on
vaja, saad seal oll, saad sinna jääda.
Juba mitmendat aastat toimus Kolgakülas
erivajadustega inimeste talispordi päev. Inimesi on kokku tulnud üle Eesti.
Spordipäeval sai suusatada, kelgutada ja sõita saaniga. Rohkem infot siin -
Erivajadustega inimesel meiel ajal on rohkem võimalusi
õpida, kui 10-20 aastat tagasi.
2012 alganud tasuta eesti keele kursused vähemate
võimalustega inimestele.
http://www.meis.ee/uudised?news_id=720 (loetud september 2013).
Astangu Kutserehabilitatsiooni keskus oakkub erinevad kursuseid http://www.astangu.ee/oppetoeoe/kursused/toeoeoppekursused.html
Astangu Kutserehabilitatsiooni keskus oakkub erinevad kursuseid http://www.astangu.ee/oppetoeoe/kursused/toeoeoppekursused.html
Paljudes koolides on seadnud liftid
"Erinevad ajastud toonud endaga üksjagu erinevaid suhtumisi ja arusaamu.
Tänaseks on enamik arenenud ühiskondadest siiski jõudnud seisukohale, et
võimalikult paljude inimeste kaasamine ühiskonnaellu on kogu ühiskonna huvides.
Sotsiaaltoetuste maksmise asemel on mõistlik investeerida inimeste haridusse
ning saada endale passiivse abivajaja asemele maksumaksja."
http://beta.wikiversity.org/wiki/Haridustehnoloogia_ja_erivajadustega_inimesed/Sissejuhatus_teemasse:_erivajadused_läbi_aegade
Комментариев нет:
Отправить комментарий